اگر پدر و مادرها می‏‎دانستند تأثیر بازی بر جسم، روح و روان کودکشان تا چه اندازه اهمیت دارد، کمی بیشتر برای دلبندشان وقت می‏‌گذاشتند و برای داشتن  آرامش، حاضر نمی‎‏شدند فرزندشان را با گوشی و تبلت تنها بگذارند تا ذره ‌ذره استعدادها و توانایی‎هایش را به نابودی بکشانند. پرونده امروز برای آن دسته از مادر و پدرهای نگرانی است که برای کودکشان برنامه‎ریزی‎ها کرده‎اند و دلشان نمی‌‏خواهد فرزندشان باری به هر جهت جلوی تلویزیون یا تبلت و گوشی به دست بزرگ شود و خلاقیت و هوش او برایشان مهم است.

کودکانی که بازی های خلاقانه انجام میدهند بسیار باهوش و دارای حس اعتماد به نفس یالایی خواهند بود.

آب بازی

این بازی برای کودکان محدوده سنی ندارد. اگر دقت کنید همه بچه‌ها در هر سنی به آب‌بازی علاقه خاصی دارند. در یک دوره خاصی اکثر بچه‌ها از حمام می‌ترسند که این ترس به مرور و با انجام بازی‌های مخصوص در آب از بین می‌رود. آب بازی باعث تسکین عصبانیت‌های کودک شده و کودک از طریق آن از ناراحتی‌ها، فشارها و تنش‌ها دور می‌شود و احساس آرامش می‌کند.

چون کودکان آب بازی را دوست دارند از این طریق می‌توان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آنها یاد داد. آب‌بازی کمک می‌کند تا بچه‌ها افکار خلاقشان را رشد بدهند. آنها ساعت‌ها وقتشان را صرف آب بازی می‌کنند. والدین و مربیان می‌توانند به وسیله بازی‌های متنوع و از طریق پرسش‌های مختلف، تفکر خلاق را در کودکان پرورش دهند.

بازی با لغات

برای بچه‌هایی که قادر به خواندن هستند، بازی با کلمات به فکر کردن خلاقانه آنها کمک می‌کند. با این کار کودکان تداعی معانی خلاقانه و ارتباط‌های عناصر مختلف را یاد می‌گیرند. مثلاً یک لیست از ۴ تا ۵ لغت که با هم ارتباط ندارند را بنویسید بعد یک لغت مرتبط با یکی از آن لغت‌ها را به او نشان دهید. او باید سعی کند ربط این لغت با کلمه درست را پیدا کند.